Sunday, February 22, 2009

Wikipedia selection مختارات من ويكيبيديا





Islamic calligraphy, equally known as Arabic calligraphy, is the art of artistic handwriting, and by extension, of bookmaking.[1] This art has most often employed the Arabic script, throughout many languages. Calligraphy is especially revered among Islamic arts since it was the primary means for the preservation of the Qur'an. The work of calligraphers was collected and appreciated. Consideration of figurative art as idolatrous led to calligraphy and abstract figures becoming the main forms of artistic expression in Islamic cultures.[2]

Rest of the article here

http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_calligraphy


Islamic calligraphy. (2009, February 20). In Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved 14:24, February 22, 2009, from http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Islamic_calligraphy&oldid=272170522

Wednesday, February 18, 2009

The mom song

ذكريات ابى : كيف تدعو احدا لرقصة؟




فى ثانية ثانوى .. منذ سبع سنين

- تفتكر يا حسين فى علاقة بين الجمال و الجبال؟

- مش فاهم يا بابا ، ازاى ياعنى؟

- اصل انا لمّا سافرت النمسا كنت تلاقى البنات اييهههههه ... جمال مش طبيعى .. و بعدين لمّا سافرت العراق بردو فى الشمال عند الاكراد بتلاقى الجمال بردو حاجة مش طبيعية.

- طب ماهو فى لبنان سهول بردو و مع ذلك البنات حلوين هناك و لا انت مارحتش لبنان ياعنى؟

- انا لفّيت العالم ، بس ماعرفش ليه بالذات الاكراد و بتوع الجبال همّا اللى عجبونى .. كان لينا واحد صاحبنا .. كان عامل نفسه بأه حزبى بعثى اشتراكى .. اتخطف .. و الله العظيم ما جبش منطق من ساعتها.. همّا راجّعوه بعد اسبوع كده ..

- امال حضرتك ماتخطفتش ليه؟

- اصل انا كنت باحب واحدة كردية .. مع ان رئيس الجامعة اللى دعانى اساسا من حزب البعث ... انا ليّا مبدأ فى الحياة برّة .. لو عشت فى بلد لازم توبأه من اهل البلد .. عرضوا عليا افضل فى العراق و يجوزوهالى .. بس انا رفضت عشان كانت الحرب شكلها حاتبدأ و كان لازم ارجع مصر... و فعلا .. طلعت على الاردن بالعربية ...

- (مقاطعا) بابا ؟ .. انت ايه اللى فكرك بالموضوع ده دلوقتى اساسا؟!!

- اصل انت مابتتكلمش معايا خالص فى المواضيع ديه .. ده غلط على فكرة .. انت عارف سبب من اسباب المشاكل اللى ما بين الولاد و البنات فى السن اللى انت فيه ده انّو الابهات و الامهات مش بيوّعدو مع ولادهم ... و بعدين انا شايفك كده بصراحة مش مدردح كده .. انت مابتخرجش مع صاحبك مصطفى خفاجى ليه؟

- عادى ياعنى يا بابا ، اصلو .. بنخرج مع بعض عادى ياعنى ، مع محمد فاروق و خفاجى و سالم و اسامة و حنفى .. كده ياعنى

- ايه ده مافيش و لا واحدة بنت معاكم ..

- ( و قد احمر وجهى) لأ مافيش! .. هى مشكلة اوى للدرجادى ..

- هو كلّه من صاحبكو محمد فاروق .. الولد ده مع انو كويس اوى و كل حاجة .. و انا شايفكو متعلقين بيه و دى حاجة كويسة .. بس باحس ان خفاجى شاب شايف نفسه كده .. بتاع حركات .. زى ابوك .. خلّيك بتاع حركات شويا بس يا اخى.

تدخل امّى فيقوم ابى بالغمز ، لانه يعلم ما سوف تقوله امى بصوتها الملئ بالامومة الجارفة التى لا تعترف ان الابن يكبر .. فالابن طفل ..

- ايه يا عادل ده؟! .. الواد زى الفل اهوه .. مش كده "حبيتّشى ما" (دلع حبيبة مامى) .. دا بابا بيهزر يا حسين .. اوعى تعمل كده و تخرج فى الديسكوهات و الكلام ده .. خلّيك مع محمد فاروق .. متديّن كده .. و بسم الله ماشاء الله .. ربنا يكرمو ..

(يعود ابى للكلام .. بإبتسامة خبيثة .. و حاجب مرفوع)

- يلا مايهمكش يلا من الكلام ده .. انزل يلا روح الديسكو ..

-ايوه يا بابا بس انا مابعرفش اوى فى الكلام ده ..

- (مقاطعا) مابتعرفش ايه؟!!! .. انا كنت فى انجلترا و عن خبرة باقوللك .. الموضوع بسيط جدا .. عارف انت اتيكيت الرقص ازاى؟! لمّا تحب تتقدم و ترقص مع واحدة تعمل ايه؟!

- ( ابتسامة بلهاء) لأ ماعرفش.

- امى : بس يا عادل... ( تحاول ان تثنيه عن الكلام فى هذا الموضوع )

- بص يا سيدى ، لمّا تكون فى مكان و فى واحدة عايز تلفت النظر ليها .. ما توعودش تبصلها كده .. لأ .. الفت النظر بس .. لو لقيت رد منها .. ماتستناش بأه انها تيجيلك .. مش حاتيجى .. انت اللى لازم تروح و تطلب الرقصة .. و فى حاجة مهمة جدا .. لو بنت طلبت انها ترقص معاك و انت رفضت .. دى مشكلة .. احراج اوى .. فاوعى تعمل كده..

- (ابتسامة بلهاء) .. ماشى (ثم نظرت الى امى لاطمئنها ، فأنا و هى فاهمين اللى فيها) .. طب و لو حصل و رفضت مش شكلى هايوبأه وحش اوى كده ؟!

- لا لا .. وحش ليه؟ .. و بعدين انت لو شيك كده و سمارت .. عارف "سمارت" ياعنى ايه؟ .. مش حاترفض و بعدين هى لو رفضت و انت كنت "سمارت" حتى .. حاتفضل محافظة على شياكتك .. حاتؤلك انا تعبانه مثلا .. و هى مبتسمة .. مش حاتجرحك حتى لو رفضتك.

- (ابتسامة بلهاء) ...

- خلصت اللى عليك فى المذاكرة النهارده ..؟

- لأ لسّا ورايا شوية حجات ..

- طب خش خلّص .. خلّص نفسك .. خلّص ... اخلص ..

- حاضر طيب .. مانا حاخلّص اهوه ..

اتجهت الى الغرفة سامعا لهمهمة و وشوشة بينه و بين امّى التى كانت عصب و ميزان لهذا البيت و فى عقلى براكين من الافكار .. لقد كان يعلم هذا الرجل كيف يشعل العقول .. انها كلمة السر .. العقل




Saturday, February 14, 2009

When Goethe screwed me!



Goethe, this great German poet (aka philosopher) screwed me some days ago. It doesn’t mean that he actually screwed me himself because unfortunately he is not present with us in this jammed world nowadays. But an institute holding his name actually did. Goethe Institute’s website in particular.

Some days ago, I was watching our local TV and while my mother is always shouting at me trying to convince me to change these local “buried in the past” channels, I felt like there should be a progress somewhere in a program here or there. Surprisingly, I found a program that gathered some Egyptian pals from here and some other Germans from there to discuss differences by giving each of the group the chance to visit the country of the other. It’s really interesting to find myself understanding the translation of what the German pals are saying!! :D .. Generally, 6 months of living in another country gives you a close to “half way” comprehensive idea about that culture so you can feel a bit what means when a German stylish girl says: “I didn’t know that Egyptian boys are that emotional and welcoming”. It was on another side nice to see each group of people trying to tackle the misunderstandings between each other and moreover speak about the problems of each culture even though some Egyptians are kinda conservative at pointing out the problems in their culture in front of foreigners which was a bit liberal on the German side.

The program was aired on channel 2 … reminding me of that channel’s 2 promo which was aired in channel 4 during my childhood! Anyway, the program gave the chance for anyone to contact throughout their welcoming email. That’s all koool right ?! :D
GIVE ME SOME ACTION!

I opened the website, very ready to participate in the program, having lots and lots of words to say. I even organized a way to contact my fellow colleagues who were with me in the trip so that we can organize something for the program. We have much to say of the experience we had and believe me I felt that being a student in the German University would give us a more probable chance to engage in such cultural activity that we definitely lack most of it while being in the study progress (Remember guysss… Assignments, projects, quizzes, no water or no cups, Mr. Beloved Saad the cafeteria... security, library, IT … etc etc.)

So, backed up by a super-energetic-hyper-powerful-manga-mortal kombat’s adooognnn I sent an email telling: “I want to participate”: D Believe me it took me quite time to write this email cuz I am sending it to Goethe Institute in Cairo which means I have to take two considerations, first .. It’s a German institute and second it’s in Cairo!!

Being in Cairo means that the email started with …

“Hi,

Thanks for the commentary and the nice overwhelming direction of the program and thanks to the overdosed ingredients of the lovely sexy cameraman who took the right artistic facial expressions of that stylish German Girl!!! And not to mention thanking the minister of media for his … yeah ok.. Umm.. Let’s put that aside now.”


But, I really liked the show and the direction so why am I feeling bad about saying that?! .. It’s ok .. Just because may be you have to do that in a different situation!

Being a German Institute, I had to be as practical as possible.. Yeah .. Practical eh ;)

“ I lived in Ulm for 6 months………… I loved the experience … and I ‘d like to share … with my friends .. Bla bla”

Yeah, now lets proof read.
.. hmm…
“overdosed ingredients of the lovely sexy cameraman” .. remove that word sexy may be she ‘d feel I am rather being “sarcastic”.

OK, so everything is ready now … SEND !

“This email was sent successfully, thank you for your visit, your so cute, wow we gonna reply ASADM (As soon as “damn” possible).”

…… Now I have to prepare for next day’s “Computer Vision” exam…. Yeah … dreammmmmmmmmmssssss … The stylish German girl will look at me while I am speaking about that day I was in the world cultural forum in Ulm and I received an applause (Ok I didn’t receive an applause but its still a dream, everything is possible)

Next day, I didn’t enter the exam with the “shit” cheat I am supposed to enter with so consequently I did bad… Plus..

I got no replies from Goethe till now.

Who’s fault is this … is it because it’s still an Egyptian program in channel 2 or because all GUCians are sending to them so they got to be cautious? .. May be its my fault that I felt qualified for being active and get closer to the German culture through this program? .. well, is it the GUC’s problem overall that they didn’t give us the chance to participate in such cultural activities given that it should the “flag holder” for this issue as the Arabic term says?!

I am currently searching for a poem written by Goethe denying his responsibility for that.

-Hussein

Links:

http://en.wikipedia.org/wiki/Goethe
http://www.goethe.de/Ins/eg/kai/arindex.htm

Die Liebende schreibt
http://goethe.lingvisto.org/getpoem.php?id=22


Thursday, February 12, 2009

In English.



Hmm.. So I decided to blink and open my eyes to find myself writing in English. I’ve been writing for like 4 years in my native language Arabic. It was an enriching experience in which I had lots of situations to write about. Some articles were published here and there, I felt my participation in an information and media revolution that is initiated by us (ordinary bloggers) and directed to us too without professional prisms or targeting a section of audience by directing the material. However, I know in English its different. Its different because the style is different, the type of subjects are different too. In an English blog for me I am rather concerned of how to translate the feelings and situations in a proper language which is different than just speaking in my own language to people who should be feeling every word and can perceive them correctly. In all cases, language is non-comprehensive ( a blink to some colleagues of mine who took some time discussing this issue ).


Let’s try it in English.

An Italian girl once asked “ what is the difference between you dealing with me and with any other Egyptian girl?”. I watched that large IKEA beer bottle in her left hand and answered smiling “Big difference. In a sense, you don’t how much effort I am trying to make so that you’d get a natural or close to natural image relative to you”. She probably didn’t understand not because she is a foreigner or Italian but because she was close to being drunk.

Sometimes we take a general picture of a certain culture because of the media. Like Italy à Pizza , Egypt à Camels, Pyramids .. Etc. , Germany à Machines, but the thing is whenever you get to know by reading or watching documentaries about any of the cultures flowing around you in this world, its never like dealing or experiencing a life in this culture. Dealing with people of different cultures gives that real impact… that close to reality image even if you meet them in a certain time or place situation in which we are all in it. I mean, I am not with that same “relaxation” feeling to deal with someone at my home as being at my university. But, its not enough though to live, it is important to interact. For me, I confess that it took me some (actually long) time until I was able to convince myself of interacting in that way like my other colleagues who were with me in my last experience in Germany.

The variety of people and the irony of some situations can let you meet someone who is close to you although he/she is from a different culture. But you don’t know then if this is the case for the rest or not. Is it really something manageable to abstract people on their differences into an image that could be dealt with in a generic or generic based attributes classes? I think its not manageable. Yeah, people could sometimes agree on reacting to the same instinctive reactions like frustration when someone is shouting but when it comes to their understanding of people’s complicated reactions that depends on a time-place instantaneous situation, I doubt.

I once watched a documentary about “The Human Animal” which addressed this issue. The guy as a researcher was deeply concerned with those difference between cultures while they are all common in native actions. Like gestures for example. A nodd in some culture may express agreement while in other culture it doesn’t! But, in all cases there should be an agreement expression. Things get worse like some tribes in Africa and specifically The Bushman in Botswana, they don’t have hatred expressions or those things like “ I hate, You shouldn’t’ … etc” (1) … Which rises a question? Are those things acquired by civilization or social evolution or not?!

Hmm… lots of questions .. But at least it’s a beginning …
How is it ? .. Does it worth giving more thoughts in English? ;)

-Hussein

(1) www.thefreemanonline.org/columns/a-visit-to-south-africa/

Wednesday, February 11, 2009

الكاريكاتير





الكاريكاتير فن معبر للغاية. و ذلك لانه يتخذ من السخرية خيوطا تنسج مواقف معبرة عن الواقع بشكل يقدم صورة او نصف صورة عامة عمّا يحدث حولنا. و لهذا فسوف أبدا فى الفترة القادمة فى وضع بضعا من الكاريكاتير الذى يعبر عن حالنا لعل ذلك يكوّن وعى لدينا افضل مما تقدمة شاشات التليفزيون من مشاهد آلفنها
.

بصراحة | حبة الحبهان داخل الشوربة

حبة الحبهان داخل الشوربة

هل تلاحظ فى بعض الاحيان ذلك الشعور بأن شيئا ما يحدث فى حياتك لم يكتمل على النحو الذى كنت تتمناه؟ كما يقول المثل المصرى "الحلو مايكملش". عندما يحدث لى ذلك، اشعر و كأننى فى حالة من التّرنح بين امرين. الاول هو شعورى بالفرح لإنتهاء ذلك الموضوع فليكن امتحانا او مشروعا او حتى رحلة مع بعض الاصدقاء. و الثانى هو عتاب شخصى على ان الامر لم يكتمل على النحو الذى كنت اتمناه. انه ذات الامر عندما تكون مستمتعا بشوربة لذيذة عندما يفسدها وجود حبة حبهان قمت بقضمها ففاحت نكهتها القوية و طغت على ذلك الطعم الذى كنت تستمتع به.

تماما هذا ما يحدث لنا مرارا و تكرارا بين الحين و الحين فى حياتنا. و اذكر ذلك عندما ترى مشروعا ضخما مفتخرا به الجميع مثل استاد القاهرة مثلا. الا انك ترى ارضية الملعب و قد اصبحت متزلقا للاعبين مع ان الارضية هى جوهر الملعب ذاته. فى مثال اخر تلك الجامعة التى ادرس بها ، جامعة كان تحمل من الخبرات و الطموح ما يجعلها بحق من افضل الجامعات فى مصر. الا ان بعض الاشياء التافهه المختلطة بعادات التواكل او الضغائن او الاعتماد على اهل الثقة لا الخبرة تعكر صفو كثير من الانجاز المتحقق الذى تراه فى صورة الفخامة و حرفية موظفى الاستقبال عند بداية العام الدراسى. و الى التنظيم ، حيث تعودت منذ ايام المدرسة الاولى الا ارى حدثا منظما من الرحلات حتى المهرجانات. و اذكر ان فى مهرجان القاهرة الدولى للسينما الاخير حدث كالعادة ذلك اللانظام فقام عمر الشريف مدافعا عن التنظيم بإنتقاده لطريقة تنظيم المهرجانات فى المانيا ! و قال ان التنظيم هنا يعتمد على العفوية.

انها مشكلة بالفعل. ان تكون العفوية الشديدة هى المبعث الرئيس لعدم التنظيم. ففى بعض الاحيان تجد ان من يحترف تلك المهارات منّا يصتدم فى الواقع العملى بتلك "الظروف" او الشماعات التى تصبح هى ما تؤدى الى "قضمة الحبهان" ، فيضطر الجميع الانصياع وراء العفوية مرة اخرى و الاعتماد على اتخاذ القرارات التى لم تكن ممنهجة بالدرجة المطلوبة.

و هنا ارى ان هناك من تحليل ذلك الامر من يبحث عن امرين. الامر الاول هو تفسير النجاح فى تحقيق امر ما بأكثر من منهج. فإذا كان النجاح مفسرا على نسبة الخمسون بالمائة من التوفيق فإن ذلك يعنى قسمة الامر كله على اثنين اما نجاح او لا نجاح. و بالطبع فإن هذا الامر هو الاسهل فى تحقيق الامور ، ففى ذلك المنهج يكون الامر كله منصبّا على تحقيق الحد الادنى فقط و يكون ما بعد ذلك من امر كله اجتهاد يثاب عليه المشتغلون فى ذلك الامر بل و يكون لهم حافذا فى الدخول الى مشاريع او احلام اخرى لتحقيقها بنفس ذلك المنهج و هو تحقيق الحد الادنى.

المنهج الثانى و هو تفسير النجاح بتحقيق نسبة المائة بالمائة الكاملة. و تكمن مشكلة ذلك المنهج انه اذا لم تتحقق النسبة النهائية يكون ذلك إعلانا عن الفشل الذريع و تقوم المؤسسات بإنتهاج سياسة العقاب ضد المشتغلين بذلك الامر و يكون ذلك محبطا للغاية و ذلك لان المجهود المبذول و ان تعدّى نسبة الحد الادنى من النجاح الا انه و بسبب ذلك المنهج قد اصبح فى عداد الفشل.

و يستطيع الانسان ذاتيا التفريق بشكل فردى بين اتخاذ القرار فى التعامل على شيئ ما بين المنهجين. فعلى سبيل المثال عندما يقال للطالب ان مادة الدين او الخط العربى مادة رسوب او نجاح فقط فإن اشتغال الطالب فى تلك المواد لا يكون الا لتحقيق الحد الادنى من النجاح. بعكس ما يحدث فى الثانوية العامة من تهافت الناس على تحقيق الدرجات و النسب الاعلى و يكون ذلك معناه انه من لم يحقق اعلى النسب لا يأخذ الفرصة على الرغم من نجاحه. و لكن على مستوى المؤسسات لا يجب فى اعتقادى اتخاذ اى من الاسلوبين فقط. كما لو ان تلك المؤسسة قد اخذت خطا واحدا من احدى المنهجين ثم انقلبت الى الاخرى اضر ذلك بكل ما تم تحقيقة. ففى الحالة الاولى نجد الحكومة على سبيل المثال دائما ما تأخد سياسة الحد الادنى فى تحقيق النجاح و يكون الاعلام هو الداعى المفتخر عن كلمة نجاح. فى حين نجد بعض المؤسسات الخاصة و قد اثقلت (نسبيا) على عامليها و اصابتهم بالاحباط و عدم تحمل العمل لانها تعتمد على سياسة النجاح المطلق فى حين يرى العاملون ان ذلك المنهج ليس المطبّق على الارض و هو الاصعب.

و لذلك فإن الحل لا يجب ان يكون فقط بإتخاذ احد المنهجين و لكن بقياس اولا ما الهدف و ما نسبة النجاح المطلوبة فى كل مجموعة من الاعمال المجزئة التى يتم تجميعها بعد ذلك لقياس الجودة النهائية للشيئ المرجو تحقيقة. و يكون التقييم بعد ذلك مناسبا لطبيعة العمل و الظروف المحيطة و الوقت الذى تم انجازه فيه ، ثم ان التقييم لا يجب ان يكون احاديا او متخذا وجهة نظر واحدة. بل على التقييم ان يكون شاملا. فمصر مثلا تحتل المركز الاول عربيا فى تصنيف كرة القدم و الثانى افريقيا و السادس عشر عالميا مثلا. و على اساس ذلك التقييم يكون النجاح متوفرا و واضحا حتى مع وجود تلك حبّات الحبهان من مشاكل اللعبة و الاحتراف و هكذا.

على الجانب الاخر ، فإن تجزئة الحدود الدنيا للنجاح فى كل عمل على الوقت المتوفر له ضرورة. و اذكر مثالا على ذلك طريقه لضغط الملفات الصور على الانترنت. حيث تجد فى بعض الاحيان الصورة كاملة و لكن بجودة ردئية ثم مع مرور الوقت تجد الصورة تزداد وضوحا و جمالا بعكس الطريقة الاخرى التى تجد بها جزء من الصورة فقد بنسبة جودة عالية ثم لا تجد باقى الصورة و قد تم تحميلها "بنجاح". و الطريقة تلك التى تعتمد عن القيام بتقسيم نسب النجاح و ربطها كل مرة يتم تحقيق جزء منها بالوقت المطلوب هى طريقة مثلى فى رأيي بالنسبة للانسان. فالانسان يغلب عليه حب تحقيق الاشياء بقدر اعلى من حبه للعمل فى ذاته. و اذا توفر للانسان فرص لتحقيق النجاح يزداد نشاطه وطموحه لتحقيق المزيد بدلا من انتهاج سياسة الحد الادنى من النجاح فى الامر كله او القول بالفشل المطلق حتى و ان تحقق جزء غير يسير من الامر.

فى احد الاحاديث التليفزيونية سُئل ابى عن الفرق بين الموسيقى التى يستطيع الكمبيوتر اصدارها و الموسيقى التى يعزفها فريد الاطرش على عوده ، فكان ردّه ان ثقافتنا تحب عازف العود الذى يشذ بنشاذٍ يسير يضيف جوا من "السلطنة" على حد تعبيره و لكن مع توافر القدرة الفائقة و تحقيق جوهر النجاح فى القدرة ذاتها. اما الكمبيوتر النمطى فإن صوته المصدر عنه و ان كان ناجحا فإنه مثل الشوربة التى لا يوجد بها نكهة الحبهان. فلنهتم بالجوهر و نجاحه على الوجه الامثل ثم يكون بعد ذلك الحبهان نكهة و ليس نقمة.

Monday, February 9, 2009

فاصل و عدنا

فاصل و عدنا ..

انتهى هذا الترم الدراسى قبل الاخير .. اخيرا... بعد ان اتخذت فيه شعار ..." نفّض" لآخر قطرة فى عبوة التنفيض من الحجم العائلى...

طيب .. هانرجع نتكلم فى ايه بأه؟ .. مش عارف الحقيقة .. اصل الكلام مابيخلصش و المواضيع فى زمن المعلومات بأت عملة زى بذر الجوافة ماتعرفش تفرقوا عن بعض كده .. كلّو داخل على كلّو .. كلّو مرتبط بكلّو ..
هههممم .. ادينى بافكّر معاكم اهوه .. طب حد يقوللى ، او يفكرنى بحاجة طيب ..

...

واحد صاحبى اوى كانت ليلة دخلته يوم الجمعة اللى فاتت. طبعا كل الاحلام اللى كان صحبنا حاطتها يوم الدخلة اندثرت .. انا بتكلم على الحفلة طبعا .. و لا حسد و ربنا يكرمو ..بس اصل ماكنش عاوز يرقص على طبل بلدى و آل ايه مش عايز بتوع الحفلة يخلّوه يمسك البخارة ويبخر مراته .. و طبعا .. كل اللى هو قال مش عايز يعملو .. عملو ..و ده يدلك على ان بجواز فى مصر و تقاليده ...... يلا ما عيلنا .. المهم .. و بتمام جوازة الشاب ده يوبأه كده ارتفع عدد (الضحايا) اللى اتجوزو او ارتبطوا من الدايرة اللى كانت مغلقة علينا و اتفتحت على البحرى الى 4. و الله لسّا فاكر كنا من كام سنة قاعدين على البحر و قعدنا نتخيل اللى هايحصل. مش حاكدب عليكم لو قولتلكم ان معظم اللى تخيلناه كان نوعا ما مظبوط.

سبحان الله ، انتو عارفين ايه اللى خلّانى اوقف كتابه لفترة. اكتشفت انى عايش فى الماضى دايما .. عمّال اكتب عن اللى حصلى هنا و هناك .. فى الزمن ده و فى الزمن قبل الجامعة .. قبل 11 سبتمبر و بعد 11 سبتمبر .. على فكرة انا مش شايف ان ده غلط بالعكس، دالواحد لمّا بيكتب عن اللى حصلّو بيتعلم من نفسه .. بيحلل اللى كتبه و بيقدر بشكل او آخر ياخد العبر. بس فجأه لقيت من كتر الموضوع ده و كأن مواقف حصلتلى زمان متبتة فى دماغى اكتر من اللى بيحصللى فى الحاضر... مشكلة انك تنسا النهارده ايه او بكرة عندك امتحان او حتّى تيجى الامتحان فى يوم مش يومك لمجرد انك عايش فى زمن لا اوقاته موجوده ، و لا الاشخاص اللى مرتبطين بطعم الزمن ده على رأى قريبى حازم موجودين .. دا كل واحد شافلو اتجاه و ماشى .. كل واحد ابتسملك اوى و خد باعضو و مخالى شل و انتهينا و بقيت فى بعض الاحيان انا اللى بافكرهم بالماضى مع انّى انا نفسى اكيد اتغيرت.

كان اسامة معايا فى العربية باوصّلو و قللى انو لمّا دخلنا الكلية كان خايف الصداقة اللى اتأسست بينّا فى المدرسة تختفى مع مرور الزمن بس هو (و الكلام لأسامة) علشان كده قرر انو مايقطعش الاتصال بينا اطلاقا. و كان عاندو حق فعلا ، إحنا ماتغيرناش .. اه كنا بنقابل بعض كل فترة بس .. بس زى ماحنا .. لاكن اللى انا حاسس بيه دلوقتى ده مختلف.

الاحداث و المواقف اللى حوالينا عمّاله تجرى ورا بعض .. تك تك تك .. هوب هوب هوب .. ايه يا عم ده فى ايه .. تك تك تك .. طب فرملة .. مافيش فرملة .. فإذا ماكنش الواحد مساير السرعة ديه حايفضل قاعد نايم فى السرير طول النهار و الليل .. او زى ماحصللى اول مالامتحانات خلصت ، اعدت اتكلم لحد ما فضيت شحن الكارت اللى على الموبايل و فضّيت حتا شحت الموبايل نفسه من الكهربا .. و نمت.. اعدّت اربع خمس ايام بحاول اظبط ايقاع الصحيان بحيس اصحا الصبح و انام بليل خصوصا انّو مايش عوامل خارجية لظبط ايقاع الصحيان زى اللى عند صحبى محمد المحدار مثلا .. اللى الناس اللى فوقيه فى العمارة مطلعين عينو ..

اخر مرة سافرت فيها اسماعيلية انتابتى حالة من الاكتئاب الشديد بجانب الاسترخاء اللى بيجيلى كل مرة باروح هناك .. دى حاجة و دى حاجة .. اما الاكتئاب فكان سببو الناس اللى على طول كان من السهل الوصول اليها او التحرك معاها سواء من العيلة او الاصحاب.. يوووه .. تانى حاتكلم عن الماضى .. و ايه يا سلام بأه على الندب .. لا لا .. كفاية كده .. تعالوا نتكلم عن بكرة ..

بكرة ..
بكرة احسن من النهاردة .. ؟ بكرة .. حانعمل ايه بكرة .. ؟ ..
طب حانسافر و لّا حانعود .. و لا ايه ..
يووه .. دخلنا فى دايرة الرحلة و التخيلات و التهيئات .. طب مابقول ايه .. انا داخل انام.
There was an error in this gadget